BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

..::*Sweet`s Follower*::..

Sunday 19 December 2010

Warkah Buatmu Adam..


~WaRkAh hAwA BuAtMu aDaM~


Adam…
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.
Sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu
yang kau pinta semasa dan tika mana dirimu
kesunyian di syurga dahulu.


Wahai Adamku…
Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok.
Tanpa ku ketahui pada asalnya di mana asalku.
Jadi, tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa
inginkan bimbingan, didikkan, asuhan darimu,
sentiasa mahu terpesong dari landasan,
Yang tidak akan lurus tanpa bantuanmu Adam,
kerana aku adalah buruan
Sang Syaitan.


Adam…
Maha suci Allah yang mentakdirkan
kaumku lebih ramai bilangannnya dari kaummu di
akhir zaman, itulah sebenarnya ketelitian Allah
dalam urusanNya.


Jika bilangan kaummu
mengatasi kaumku nescaya merahlah dunia kerana
darah manusia, kacau bilaulah suasana, Adam
sama Adam bermusuhan hanya kerana Hawa.
Buktinya cukup nyata dari peristiwa
Habil dan Qabil sehinggalah pada
zaman cucu-cicitnya.



Pun jika begitu
maka tidak selaraslah undang-undang Allah
yang mengharuskan Adam beristeri lebih dari satu
tapi tidak lebih dari empat pada satu waktu.


Adam…
Bukan kerana ramainya isterimu yang
membimbangkan aku. Bukan kerana sedikitnya
bilanganmu yang merunsingkan aku.


Tapi …
aku risau, gundah gulana menyaksikan tingkahmu.
Aku sejak dulu lagi sudah tahu bahawa aku mesti
tunduk ketika menjadi isterimu.
Mentaatimu sebagai seorang suami,
Kernaku tahu syugaku hanya padamu..
Namun …terasa berat pula untukku
menyatakan isi perkara.


Adam…
Aku tahu bahawa dalam Al-Quran ada
ayat yang menyatakan kaum lelaki adalah
menguasai terhadap kaum wanita.
Ketua buat Hawa adalah kaummu Adam.
Imam buat Permaisuri hatimu..
Bapa buat zuriat2mu..


Kau diberi amanah untuk
mendidik aku. Kau diberi tanggungjawab
untuk menjaga aku, memerhati dan mengawasi
aku agar sentiasa di dalam redha Tuhanku dan Tuhanmu.


Tapi Adam..
nyata dan rata-rata apa yang sudah
terjadi pada kaumku kini, aku dibiarkan
terumbang-ambing tanpa haluan, malahan engkau
juga mengambil kesempatan atas kelemahanku.


Bantulah...
Bantulah Hawa dalam setiap perjuangan
dalam menghadapi ujianNya. Kerna Hawalah yang dijadikan
dari tulang rusukmu..


Adam..
Pasti engkau akan merasainya akan tulang
yang bengkok dirusuk kirimu itu.
Pasti jika ada yang kurang dariku, silap dariku,
Pasti engkau dapat merasainya dengan nalurimu.


Percayalah..
Kaum Hawa pasti memerlukan Adam
sebagai pelindung, pembimbing dari musuh2 laknatullah
Kernaku tahu diriku tidak sehebatmu Adam
Yang telah diciptakanNya buat
Insan yang bergelar
~Hawa~