BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

..::*Sweet`s Follower*::..

Wednesday 1 December 2010

Antara Isteri & Bidadari Syurga




Saya, kalau terdengar perkataan 'bidadari', memang rasa lain. Lagi-lagi bila dalam satu ceramah Ust. Azhar Idrus, dia kata, "Seorang suami yang soleh akan mendapat sekurang-kurangnya 70 orang bidadari di syurga nanti ( atau 80 orang, maaf terlupa)"
.


"Pastu seorang isteri solelah dapat apa ustaz?"..


"Pastu kesian la kat si isteri asyik kena tinggal je, dahtu dah ada 70 orang bidadari menunggu si suami. Dahla kat dunia pun asyik kena tinggal ngan suami je ( kena tinggal di sini bermaksud, isteri merelakan diri ditinggal suami bilamana suami ingin keluar atas urusan agama. Kan salah satu golongan wanita yang dijanjikan masuk syurga adalah isteri2 dari jenis ini (tapi kalau suami keluar atas urusan 'bola' ke, tak tahulah isteri dapat apa >,<)"


Ini adalah antara soalan2 yang 'berselerak' kat dalam fikiran saya tentang bidadari. Dalam fikiran perempuan2 lain juga saya kira. Tak pelik pun saya rasa, sebab mestilah perempuan akan cemburu bila peranan mereka digantikan oleh bidadari syurga. Apatah lagi dalam Al-Quran, bidadari digambarkan abadi, suci,kecantikannya tidak dapat digambarkan dengan kata.


Jika bidadari menampakkan wajahnya, terpancarlah keindahan antara langit dan bumi.Mereka tidak pernah disentuh oleh penghuni-penghuni syurga selain suaminya. Jika bidadari syurga ke bumi nescaya wanginya akan memenuhi seluruh bumi… Subhanallaah... Jadi, tak pelik pun kan jika seorang perempuan tu merasa cemburu...


Tapi mungkin ramai wanita tak tergamak nak meluahkan sebab bidadari tu kan hadiah Allah kepada lelaki soleh. Maka, siapalah kita ini untuk menidakkan...


tetapi...


Ada seorang isteri yang berani bertanya kepada seorang ustaz dalam satu ceramah,
"Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?"
Si ustaz kemudian menjawab,


"Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.."




Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si isteri tunduk sambil tersenyum kelat.




Kenapa pulak suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai ketua bidadari. Seorang wanita di dunia itu jauh lebih tinggi darjatnya berbanding bidadari di syurga, kerana ibadahnya kepada Allah semasa di dunia.Bukan senang menjadi seorang isteri,


Diriwayatkan oleh al-Tirmizi dari Muaz bin Jabal r.a., “Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia, kecuali isterinya dari kalangan bidadari berkata, ‘Janganlah engkau menyakitinya, semoga Allah s.w.t. membunuhmu. Sesungguhnya (ia) hanyalah seorang tamu bagimu, sebentar lagi ia akan meninggalkanmu dan datang menemui kami di syurga.” (Riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah, no.2041. Dinilai sahih oleh al-Bani).


Fuhh kalau isteri tu menyakiti hati suaminya, bidadari di syurga akan sangat geram dan seakan 'menyumpah' si isteri tersebut. Kerana itu jika isteri itu benar2 menjaga perilakunya, dia akan dijadikan ketua bidadari.Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas.


Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi. Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja.


Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan? Tidak juga.


Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?


Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.


Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.


~K A U L A H B I D A D A R I K U D U N I A A K H I R A T~