BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

..::*Sweet`s Follower*::..

Wednesday 3 November 2010

`Kaulah Cinta Sejatiku`..



Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Joyo, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun. Mereka dikurniakan 4 orang anak .......di sinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat .........


tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun.


Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnya pun sudah tidak mampu digerakkan lagi.


Setiap hari Pak Joyo memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur. Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian. Pak Joyo memang seorang suami yang tidak pernah sama sekali meninggalkan isterinya sekali pun dalam keadaan sebegitu.


Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan Pak Joyo masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya, sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan [sayangnya pada isterinya terlalu sayang sampaikan tidak dapat diluahkan dengan kata-kata]. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.


Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons), Pak Joyoo sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur. Tidak pernah ditinggalkan layanannya buat isterinya, tidak pernah ditinggalkan nafkah batin buat isteri tercintanya. Layanan yang baik, kasih sayangnya masih lagi bertambah dikala malam menjelma.


Rutin ini dilakukan Pak Joyoo lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bongsu yang masih kuliah.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Pada suatu hari ke empat anak Joyoo berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah anak-anaknya menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing. Dan Pak Joyo tetap merawat ibu kepada anak-anaknya; dan yang dia inginkan hanya kejayaan anak-anaknya kelak.


Dengan kalimat yang cukup hati-hati anak yang sulung berkata :-


"Papa kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu langsung.."
..


Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya ......


"Sudah yang kali ke4 kami mengizinkan Papa menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila Papa akan menikmati masa tua Papa dengan berkorban seperti ini ..... kami sudah tidak sampai hati melihat Papa begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu.


Pak Joyo menjawab hal yang sama sekali tidak diduga oleh anak-anaknya.


"Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin Papa akan berkahwin lagi sayang.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku, dialah penyeriku, dialah penghiburku, dia telah bersusah payah menjaga makan minum pakaian ku sayang dikala Papa masih baru memilikinya dulu... itu sudah lebih dari cukup anakku.. Dia telah melahirkan kalian, benih Papa dalam rahimnya dan terjadilah kalian anak-anak Papa yang bijak2 semuanya..."


Sejenak kerongkongannya tersekat... " Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta yang tidak dapat dinilai dengan apapun. Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini??''...


Ujar Papanya lagi dengan nada yang sayu; ''Kalian menginginkan Papa bahagia .... Apakah batin Papa dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ?


''Kalian menginginkan Papa yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan ibumu yang masih sakit ?? Sanggup ke Papa membiarkan ibumu, sedangkan semasa sihatnya langsung tidak pernah dia meminta balasan akan layananya pada Papa''..


Sejenak meledaklah tangis anak-anak Pak Joyo... Mereka pun melihat butiran-butiran permata kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu... Dalam hatinya berkata:

''Abang.. Sayang terlalu sayangkan abang, dunia akhiratku abang suami tercintaku. Setianya dirimu padaku walaupun begini keadaanku terdampar kesakitan. Sayang sayangkan abang''...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Sampailah akhirnya Pak Joyo diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada Pak Joyo...


Sesi temu bual pun bermula: ''Kenapa Pak Cik mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?''...


Ketika itu Pak Joyo pun menangis tanpa disangkanya.... tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru [masing-masing mengesat air mata dikala kisahnya diceritakan]... Disitulah Pak Joyo bercerita;

''Jika manusia di dunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintainya kerana Allah, maka semuanya sia-sia dan ianya akan luntur semata-mata. Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya. Sewaktu sihatnya dia juga sabar melayan saya, sabar merawat saya. Mencintai saya denga sepenuh zahir batinya, bukan semata-mata dengan kebendaan/sebagainya. Dan yang paling berharga yang saya amat-amat sanjunginya, dia memberikan saya 4orang cahaya mata yang comel, baik serta pandai semua. Yang lahir dari rahimnya sendiri. Sengsaranya dalam menempuh maut melahirkan, hanya Dia saksi utamaku. Pengorbananya saya sendiri tidak dapat membalasnya sama dengan apa yang dilakukan semuanya semata-mata untuk saya, untuk kebahagian saya!!~''..


''Sekarang dia sakit, terdampar berkorban untuk saya kerana Allah. Dan ini merupakan ujian buat saya. Dia tidak meminta sezarah balasan pun. Sayang terlalu sayangkanya. Dia bidadari syurgaku. Setiap malam saya hadiahkan kucupan mesra buatnya dikala mata mula terlelap. Terjaganya subuh saya kejutkan dengan penuh belaian kasih sayang. Air mukanya terlalu tenang buat saya. Dialah isteri saya, bidadari hingga ke syurga Firdausi. Disebalik senyumannya, hanya dia mampu menanggung segalanya''.. Minitis air mata Pak Joyo dengan derasnya. Terlalu sayangnya dia pada isterinya.


Disambungnya lagi ceritanya sambil mengesat butiran permata yang mengalir: ''Sihat pun belum tentu saya akan mencari penggantinya. Apa lagi dia sakit. Tidak sama sekali pun terniat untuk mencari yang lain, kerna saya tahu senyapnya dia terlalu dia mencintai saya. Begitu juga saya teramat menyanyangi insan sepertinya. Tiada lain yang boleh sama sepertinya. ''Sayang.. Abang terlalu menyanyangimu Sayang''.. Setiap malam saya sujud dan menangis mengadu kepada Allah di atas sejadah supaya dapat meringankan penderitaan isteri saya. Kalau boleh saya nak sakitnya saya yang tanggung. Sayangnya saya hanya Dia yang mengetahuinya. Hanya Dia tempat saya mengadu. Ya Allah... tidak dapat ku cari ganti dirinya buatku sayangku. Saya sanggup berkorban cinta deminya, demi membahagiakannya. Semuanya hanya kerana DIA. ''...


Sambung Pak Joyo dengan tenangnya dikala takungan air mata mula reda: ''wahai suami atau pun isteri2, cintailah pasanganmu dengan penuh kasih sayang kerana-Nya, disebalik apa yang terjadi pada saya memberi seribu makna yang kita sendiri tidak menjangka akan terjadi semua ini. Wahai suami-suami, isterimu itu adalah amanah dari-Nya. Jagalah dia, peliharalah dia, berilah layanan terbaik buatnya. Jangan kamu menyesali bila sesuatu berlaku padanya. Kerana dialah kita (suami) terjaga, kerana dialah kita dapat meneruskan ibadah kita dibantu olehnya, dialah yang menyempurnakan segalanya, dialah yang menjadi pendengar setiamu, dialah tempat amarahmu tiba2 terjadi & kerna dia jugalah yang melahirkan zuriat buat kita. Itulah harta yang paling bernilai buat kita. Binalah sebuah mahligai dengan penuh rasa cinta, kasih dan sayangnya hanya kerana-Nya, pasti indah bahtera yang dibina''..


~Adakah anda sanggup berkorban sebegini demi cinta keranaNya?~