BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

..::*Sweet`s Follower*::..

Friday 12 November 2010

Apabila Bisikan Jadi Jeritan!!


''Kata orang komunikasi tahap tinggi ialah kemampuan kita mendengar sesuatu yang tidak diperdengarkan, Eh, Yake??!!~ Komunikasi tanpa suara, begitulah istilah yang mungkin paling tepat untuk dinamakan dalam situasi begini. Mendengar bukan sekadar dengan telinga, malah dengan mata dan hati juga. Berikan hubungan mata, jalinan hati. Itulah maksud mendengar dengan hakiki. Jika tidak kita masih dikira tuli dalam perhubungan bersama suami isteri''..


~*~*~*~*~*~*~*~*
''Dah berapa kali saya nyatakan, tetapi awak macam x fahamm. Tak faham atau memang buat x faham??!!''.. Begitulah yang kita selalu dengar kemarahan dari seornag suami.


''Dah berapa kali saya cakap baik-baik, abang x mahu dengar. Terpaksa saya jerit kuat2 macam nie. Kalau abang x faham juga, saya x tahulah. Bosan taw saya macam nie!!''.. Begitulah luapan kekecewaan oleh seorang isteri.

~*~*~*~*~*~*~*~*~


Semua kata-kata diatas menunjukkan betapa manusia sering gagal mendengar kata-kata pesanganya. Termenung saya memikirkan. Saya juga akan menjadi seorang suami akan datang, begitu juga kalian.. Mengharapkan isteri mendengar kata-kata yang saya luahkan, tempat saya mengadu padanya. Luahan tanpa suara. Namun, saya sedar mana boleh saya menerima kalau x saya yang memberi terlebih dahulu. Ertinya setelah saya benar-benar mendengar, barulah saya didengari. Mengharapkan seorang isteri yang betul-betul dapat mendengar kuahan hati. Suapay tenang saya menghadapi semuanya, walaupun bagi saya perit untuk ditempuhinya.


~*~*~*~*~*~*~*~

''Awak sedar x, banyak kemahuan saya yang awak gagal penuhi??!!'' Ujar suami yang tengah berang..


''Eh, awak kira kemahuan awak jeke!!?? kemahuan saya ada awak kisah selama ni?? berapa banyak dah awak penuhinya ha!!??~ saya langsung x dapat apa2 pun dalam perkahwinan kita nie!!''.. Balas si isteri..

~*~*~*~*~*~*~*~*~


Mana lagi hubungan yang paling mesra selain hubungan isteri dengan suami dan begitu juga sebaliknya. Apa kemahuan suami harap dapat dipenuhi oleh isterinya, dan begitu juga kemahuan isteri. Jangan dok bukan main suami je kena kita penuhi, malah suami punya tanggungjawab pada isteri diabaikannya.. Tetapi adakah semua kemahuan itu dapat dipenuhinya? Kebanyakkannya hanya dipendam je, disimpan betul2 dalam peti hati, tidak diperdengarkannya. Jika diperdengarkan akhirnya, tetapi itu sudah lewat. Sudah jadi jeritan, bukan lagi bisikan.


Sama-sama kita beringat, kita tidak mungkin menerima tanpa kita memberi terlebih dulu. Oleh itu kita sepatutnya mendengar suara hati isetri baru kita. Saya takut kalau-kalau kita tidak sempat mendengarnya, maka jeritan yang kita dengar, bukannya bisikan buat kita. Jadi sementara isteri sudi untuk berbisik kepadamu wahai suami, kita dengarlah bisikan. Ditakuti apabila kita tuli dengan bisikan, dia terpaksa menjerit untuk memaksa kita mendenganya. Jadi....

~*~*~*~*~*~*~*~*~

Dengarlah jika seorang isteri berbisik;
'' Bang.. dengarlah suara hati sayang. Sampai bila hubungan kita akan begini, sayang inginkan kebahagiaan antara kita berpanjangan. Sayang sayangkan abang. Sayang juga ingin mendengar luahan abang. Begitu juga apa yang sayang inginkan untuk diri sayang''..


Jika tidak, bukan dengan bisikan yang kita dengar, malahan jeritan!!
''Bang!!~ Muktamad!! ceraikan saya sekarang jugak!!''....

~*~*~*~*~*~*~*~*~


Suatu hari pernah saya bertanya, apakah yang isteri mahukan. Dan tersenyum si isteri. Menjadi buntu akhirnya diriku. Niat dihati kalau dia berani untuk memberitahu, nanti saya tak segan-segan menyuarakan isi hati saya pula. So, kita lihat ini konsep ~''Seek to Understand than to be Understo0d''~ Tapi sukarnya memahami hati seorang wanita. Berbicara bukan melalui kata dan suara, tetapi lebih pada lirikan mata dan gayanya. ''bahasa tubuh'' orang sekarang dok katalah..

~*~*~*~*~*~*~*~*~

Lama saya tunggu, hari demi hari, minggu demi minggu. Isteri masih tidak lagi bersuara.
''Kenapa??''.. ''Tak kan x tahu kot dia nie!!~'' Jawab si isteri..

~*~*~*~*~*~*~*~*~


Jawapan itu membuatkan saya lagi x tahu apa sebenarnya. dan itu menunjukkan jawapan itu ada sebenarnya. Dan ianya dekat dan benar. Tapi itu biasalah, yang dekat itu sukar untuk kita melihatnya. Cuba kira rapaykan kedua-dua belah tangan ke mata, rapat dan lebih rapat lagi... Akhirnya pandangan kita padanya menjadi terlalu samar kan.. kita x nampak apa-apa lagi.


Ya, mungkin suara hati isteri terlalu dekat, makanya kita menjadi semakin tuli untuk mendengar..


~Renungan kita bersama~


''Kita membina hidup atau kehidupan??''
Termenung saya dengan persoalan itu, bezanya begitu besar
life & living. kedua-duanya penting buat kita. Tapi yang mana terlebih dahulu pentingnya.. Masih terfikir lagi kan..


''Apa beza kehidupan & hidup?''..


Jawapannya;
''Kita hidup dengan makanan, pakaian, kenderaan dan tempat tinggal. Tapi kita membina kehidupan dengan kasih sayang, cinta dan kemesraan''..


''Jadi, isteri teman hidup atau teman kehidupan?''... Soalan ini masih boleh terperangkap sedikit bila orang bertanya pada kita dan saya juga terperangkap dengan pertanyaan sendiri..


''Isteri adalah teman hidup dalam kehidupanku''..


''Apa yang isteri mahukan sebenarnya''.. tanya seseorang kepada saya dikala terperangkap dengan persoalan tadi saya juga menjawabnya; ''Kasih sayang, kemesraan, pembelaan, kemaafan, keadilan''..


''Itulah sebenarnya kehidupannya. Sebaliknya apa yang suami bagi selama ni. Hanya makanan, pakaian, tempat tinggal, wang. Itu semua untuk hidup, bukan untuk kehidupan''.. Bidas ku seorang diri; ''Tapi saya juga inginkan semua itu daripadanya, saya juga inginkan kehidupan bukan semata-mata hidup''..


Apa pun kita berbalik semula kepada Allah. Barang siapa yang memenuhi keperluannya, akan ada kemahuan dan kemampuan untuk memenuhi keperluan sesama manusia. Jadi, jangan kemahuan kita didahulukan, dahulukan kemampuanNYA. Allah mahukan ketaatan seorang isteri hanya pada suaminya. Allah mahukan pembelaan suami hanya buat isterinya. Itulah hakikat kehendak dariNYA.


''Sama-sama kita ingat prinsip ini; kita hidup dengan apa yang kita dapat, tetapi kita bina kehidupan dengan apa yang kita beri.. Fahamkan bersama ayat saya ini. Kita perlu memberi sebelum menerima. ~''siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi''~ itu hukum kasih sayang. Untuk orang mencintai kita, kita hendaklah terlebih dahulu mencintai orang. Itulah hukum kasih sayang dan cinta. Inilah rukun kehidupan''..

~*~*~*~*~*~*~

Para ulama ada berpesa; ''Senyumlah kamu bila didepan isterimu''.. Mampu ke?? Siapa yang tidak mampu kalau sekadar tersenyum. Tetapi berapa ramai isteri yang senyum didepan suaminya?

~*~*~*~*~*~*~

Kata pakar motivasi kepada sang suami (sayalah insyaAllah); ''Peluklah isteri kamu sekurang-kurangnya lima kali sehari tanpa dibaudi keinginanmu untuk bersamanya, semata-mata untuk melahirkan rasa kasih sayang''.. Mampukah?? Tapi berapa ramai yang melakukannya, banyak sangat ke tenaga kena keluarkan wahai para suami?? Tak banyak, tapi berapa ramai yang mahu melakukannya, kerana kesibukan, isteri terabai..


~Renungkanlah kata-kata2 dariku~